Respected Mufti Saab
Assalaamu alaykum wa rahmatullaahi wa barakatuh
With the current Corona Virus crisis, we need you to urgently give us the ruling regarding mass burials as follows.
1.) Are mass burials allowed?
Answer
In the name of Allah, the Inspirer of truth
Under normal circumstances burying more than one person in a grave is disliked. However, in cases of need it becomes permissible to have a mass grave where multiple people are buried within one grave.[1] From amongst the reasons which permit mass burials, one reason is not having enough people to bury the bodies.[2]
After contacting another cemetery in London, we learned the following information:
The current capacity for the local cemeteries is to bury approximately ten to fifteen bodies per day. This is the absolute maximum that can be done and can only be achieved if family attendance is removed and maximum pressure is placed on the burial teams. It would not be possible for the digging team to dig more graves per day. With the current Covid-19 situation the cemeteries are already reaching their maximum capacity and based on the current flow of burials and government trajectory this is only going to increase and the make the situation difficult. Along with the limited work force, some employees are having to remain in isolation and are not able to make themselves available for work.
As for extending the digging team, this is difficult for the following reasons. Firstly, in order to work the necessary equipment, a certain level of training and licencing is required which is difficult to acquire within such short notice. It is also difficult to hire trained individuals due to hiring companies either being closed or running a very limited work force due to self-isolation. As for the general public digging the graves without machinery, this would also be impractical due to the increasing number of deaths and the need to implement social distancing measures. As the pandemic hits its peak, death rates are expected to rise. This will cause problems for mortuaries who will soon run out of storage facilities and will result in more pressure on the Muslim cemeteries to speed up the burial process. If mass burial is adopted, each cemetery will be able to bury a minimum of 35 bodies per day and even more depending on which method of mass burial is adopted.
If the current pandemic situation results in circumstances similar to the above, where the burial team are unable to keep up with the amount of bodies coming in, then it would be permissible to carry out mass burials. Cemeteries may also want to consider multiple level burials which will be discussed under question six.
[1] البناية شرح الهداية (3/ 260)
ويكره أن يدفن رجلان في قبر واحد، وقال القدوري في شرحه، والسرخسي في ” المبسوط “، والمرغيناني في ” الذخيرة “: إن وقعت الحاجة إلى الزيادة فلا بأس بأن يدفن الاثنان، والثلاثة في قبر واحد.
وفي ” المرغيناني ” أو خمسة، وهو إجماع. وفي ” البدائع “: ويقدم أفضلهما ويجعل بين كل اثنين حاجر من التراب فيكون في حكم قبرين
عمدة القاري شرح صحيح البخاري (8/ 154)
(عَن ابْن عَبَّاس، قَالَ: شكوا إِلَى النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم الْقرح يَوْم أحد، فَقَالَ: أحفروا وَاجْعَلُوا فِي الْقَبْر الْإِثْنَيْنِ وَالثَّلَاثَة وَقدمُوا أَكْثَرهم قُرْآنًا) . وَقَالَ الْقَدُورِيّ فِي شَرحه، والسرخسي فِي (الْمَبْسُوط) : إِن وَقعت الْحَاجة إِلَى الزِّيَادَة فَلَا بَأْس أَن يدْفن الإثنان وَالثَّلَاثَة فِي قبر وَاحِد، وَفِي المرغيناني: أَو خَمْسَة، وَهُوَ إِجْمَاع، وَفِي (الْبَدَائِع) …
الاختيار لتعليل المختار (1/ 96) وَيُكْرَهُ أَنْ يُدْفَنَ اثْنَانِ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إِلَّا لِضَرُورَةٍ، وَيُجْعَلُ بَيْنَهُمَا (تُرَابٌ) لِيَصِيرَ كَقَبْرَيْنِ.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 219) وأما ترتيبهم في قبر واحد لضرورة فبعكس هذا، فيجعل الأفضل مما يلي القبلة فتح
(قوله لضرورة) إنما قيد بها لأنه لا يدفن اثنان في قبر ما لم يصر الأول ترابا فيجوز حينئذ البناء عليه والزرع إلا لضرورة فيوضع بينهما تراب أو لبن ليصير كقبرين ويجعل الرجل مما يلي القبلة ثم الغلام ثم الخنثى ثم المرأة شرح الملتقى
[2] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 612)
“ولا بأس بدفن أكثر من واحد” في قبر واحد “للضرورة” قال قاضيخان “ويحجز بين كل اثنين بالتراب
ومن الضرورة المبيحة لجمع ميتين فصاعدا في قبر واحد ابتداء على ما ذكره ابن أمير حاج قلة الدافنين أو ضعفهم أو اشتغالهم بما هو أهم وليس منها دفن الرجل مع الرجل قريبه ولا ضيق محل الدفن في تلك المقبرة مع وجود غيرها وإن كانت تلك المقبرة مما يتبرك بالدفن فيها لمجاورة الصالحين فضلا عن هذه الأمور لما فيه من هتك حرمة الميت الأول وتفريق أجزائه فيمنع من ذلك اهـ
الموسوعة الفقهية الكويتية (21/ 18) لاَ خِلاَفَ بَيْنَ الْفُقَهَاءِ فِي أَنَّهُ لاَ يُدْفَنُ أَكْثَرُ مِنْ وَاحِدٍ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إِلاَّ لِضَرُورَةٍ كَضِيقِ مَكَانٍ، أَوْ تَعَذُّرِ حَافِرٍ، أَوْ تُرْبَةٍ أُخْرَى
2.) If allowed what is the ruling regarding males, females and children in the same mass grave
Answer
The ideal scenario when burying in mass graves is to have separate mass graves for men and women. However, this may not be practical as it could result in bodies not being buried until there are enough of the same gender. In such a case the men, women and children can all be placed in the same mass grave. The men will be placed closest to the qiblah, followed by the children and then the women.[1] As far as possible, a small barrier of soil should be placed between one person and the next[2] so that it resembles separate graves.[3] However, if this is not possible, then as a last resort there should at least be a barrier of soil between the male and female graves so that it falls under the ruling of separate graves.[4]
[1] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 209) وَفِي الْمُحِيطِ وَغَيْرِهِ، وَلَا يُدْفَنُ اثْنَانِ وَثَلَاثَةٌ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إلَّا عِنْدَ الْحَاجَةِ يُوضَعُ الرَّجُلُ مِمَّا يَلِي الْقِبْلَةَ ثُمَّ خَلْفَهُ الْغُلَامُ ثُمَّ خَلْفَهُ الْخُنْثَى ثُمَّ خَلْفَهُ الْمَرْأَةُ وَيَجْعَلُ بَيْنَ كُلِّ مَيِّتَيْنِ حَاجِزًا مِنْ التُّرَابِ لِيَصِيرَ فِي حُكْمِ قَبْرَيْنِ هَكَذَا «أَمَرَ النَّبِيُّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فِي شُهَدَاءِ أُحُدٍ وَقَالَ قَدِّمُوا أَكْثَرَهُمْ قُرْآنًا» اهـ.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 219) (قوله لضرورة) إنما قيد بها لأنه لا يدفن اثنان في قبر ما لم يصر الأول ترابا فيجوز حينئذ البناء عليه والزرع إلا لضرورة فيوضع بينهما تراب أو لبن ليصير كقبرين ويجعل الرجل مما يلي القبلة ثم الغلام ثم الخنثى ثم المرأة شرح الملتقى.
[2] حلبة المجلي و يكره ان يدفن في القبر الواحد اكثر من واحد الا لضرورة فان وجدت جازت الزيادة عليه … و يجعل بين كل اثنين حاجز من تراب ان امكن
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 612) “ولا بأس بدفن أكثر من واحد” في قبر واحد “للضرورة” قال قاضيخان “ويحجز بين كل اثنين بالتراب” هكذا أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم في بعض الغزوات
“ويحجز بين كل اثنين بالتراب” ندبا إن أمكن كما في ابن أمير حاج ليكون في حكم قبرين كما في العيني على البخاري
قوله: “هكذا أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم في بعض الغزوات” قال بعض الأفاضل لم أجده فيما علمت وإنما هو قول العلماء حتى إن أشهب صاحب مالك أنكره وقال لا معنى له إلا التضييق على ما نقله عنه
[3] البناية شرح الهداية (3/ 260) ويكره أن يدفن رجلان في قبر واحد، وقال القدوري في شرحه، والسرخسي في ” المبسوط “، والمرغيناني في ” الذخيرة “: إن وقعت الحاجة إلى الزيادة فلا بأس بأن يدفن الاثنان، والثلاثة في قبر واحد.
وفي ” المرغيناني ” أو خمسة، وهو إجماع. وفي ” البدائع “: ويقدم أفضلهما ويجعل بين كل اثنين حاجر من التراب فيكون في حكم قبرين
البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 209) وَفِي الْمُحِيطِ وَغَيْرِهِ، وَلَا يُدْفَنُ اثْنَانِ وَثَلَاثَةٌ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إلَّا عِنْدَ الْحَاجَةِ يُوضَعُ الرَّجُلُ مِمَّا يَلِي الْقِبْلَةَ ثُمَّ خَلْفَهُ الْغُلَامُ ثُمَّ خَلْفَهُ الْخُنْثَى ثُمَّ خَلْفَهُ الْمَرْأَةُ وَيَجْعَلُ بَيْنَ كُلِّ مَيِّتَيْنِ حَاجِزًا مِنْ التُّرَابِ لِيَصِيرَ فِي حُكْمِ قَبْرَيْنِ هَكَذَا «أَمَرَ النَّبِيُّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فِي شُهَدَاءِ أُحُدٍ وَقَالَ قَدِّمُوا أَكْثَرَهُمْ قُرْآنًا» اهـ.
الفتاوى الهندية (1/ 166) وَلَا يُدْفَنُ اثْنَانِ أَوْ ثَلَاثَةٌ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إلَّا عِنْدَ الْحَاجَةِ فَيُوضَعُ الرَّجُلُ مِمَّا يَلِي الْقِبْلَةَ ثُمَّ خَلْفَهُ الْغُلَامُ ثُمَّ خَلْفَهُ الْخُنْثَى ثُمَّ خَلْفَهُ الْمَرْأَةُ وَيُجْعَلُ بَيْنَ كُلِّ مَيِّتَيْنِ حَاجِزٌ مِنْ التُّرَابِ، كَذَا فِي مُحِيطِ السَّرَخْسِيِّ، وَإِنْ كَانَا رَجُلَيْنِ يُقَدَّمُ فِي اللَّحْدِ أَفْضَلُهُمَا، هَكَذَا فِي الْمُحِيطِ وَكَذَا إذَا كَانَتَا امْرَأَتَيْنِ، هَكَذَا فِي التَّتَارْخَانِيَّة.
[4] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 209) وَفِي فَتْحِ الْقَدِيرِ وَيُكْرَهُ الدَّفْنُ فِي الْأَمَاكِنِ الَّتِي تُسَمَّى فَسَاقِي اهـ.
وَهِيَ مِنْ وُجُوهٍ: الْأَوَّلُ عَدَمُ اللَّحْدِ الثَّانِي دَفْنُ الْجَمَاعَةِ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ لِغَيْرِ ضَرُورَةٍ الثَّالِثُ اختلَاطُ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ مِنْ غَيْرِ حَاجِزٍ كَمَا هُوَ الْوَاقِعُ فِي كَثِيرٍ مِنْهَا الرَّابِعُ تَجْصِيصُهَا وَالْبِنَاءُ عَلَيْهَا
3.) Can we throw soil directly on the shroud or do we need some form of separation (polythene or thick material) – use of wood might not be practical
Answer
Placing soil or any material directly on the body should be avoided.[1] Rather the material should be placed over an inner trench in a manner that it is suspended over the body and not resting on it. We would suggest using sheet wood, such as plywood[2] to cover the bodies, as opposed to single planks. This will help save time when covering the body. This sheet wood only needs to be large enough to cover the inner trench and does not have to cover the full width of the grave as the purpose is to just prevent the soil from falling directly on the body. Materials like polythene and sand should not be used as it will not fulfil this purpose.
We have identified three possible methods of arrangements for mass graves:
1 Extended Trench
This is where the bodies will be placed in a straight line in a manner where the head of the next body is at the feet of the first body.[3]
2 Single rows
The bodies will be placed in a single row, next to each other, side by side. There will only be one row of bodies.
3 Multiple rows
The bodies will be placed side by side next to each other. Once, the row has been filled another row will start at the feet of those bodies which are in the first row.
If adopting method one the small planks of wood can still be used to cover the body. If this becomes difficult, large sheets of plywood can be used.
If adopting method two or three, the ideal method would be to dig multiple smaller trenches within a mass grave. These trenches can be dug large enough so that they can contain a few bodies in each.[4] In this manner the wall on either side of the trench can be used to support the wood that will protect the bodies.
[1] البناية شرح الهداية (3/ 254)
ويسوى اللبن على اللحد، أي يسند اللحد من جهة القبر ويقام اللبن فيه.
وفي ” البدائع ” ذكر شريح: وهو الإقامة، وفي ” المفيد ” وينصب سدا حاميا كيلا ينزل التراب على الميت
[2] البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 208)
(قَوْلُهُ وَيُسَوَّى اللَّبِنُ عَلَيْهِ وَالْقَصَبُ) ؛ لِأَنَّهُ جُعِلَ عَلَى قَبْرِهِ – عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ – اللَّبِنُ وَطُنٌّ مِنْ قَصَبٍ … وَاخْتُلِفَ فِي الْمَنْسُوجِ مِنْ الْقَصَبِ، وَمَا يُنْسَجُ مِنْ الْبَرْدِيِّ يُكْرَهُ فِي قَوْلِهِمْ؛ لِأَنَّهُ لِلتَّزْيِينِ كَذَا فِي الْمُجْتَبَى (قَوْلُهُ لَا الْآجُرُّ وَالْخَشَبُ) ؛ لِأَنَّهُمَا لِإِحْكَامِ الْبِنَاءِ وَالْقَبْرُ مَوْضِعُ الْبَلَاء وَلِأَنَّ بِالْآجُرِّ أَثَرَ النَّارِ فَيُكْرَهُ تَفَاؤُلًا
البناية شرح الهداية (3/ 254)
ويسوى اللبن على اللحد، أي يسند اللحد من جهة القبر ويقام اللبن فيه.
وفي ” البدائع ” ذكر شريح: وهو الإقامة، وفي ” المفيد ” وينصب سدا حاميا كيلا ينزل التراب على الميت، واستعمال اللبن فيه بإجماع، وقال ابن حبيب من المالكية أفضل ما يسند به اللبن ثم اللوح ثم القرامد ثم الآجر ثم الحجارة ثم القصب، وكل ذلك أفضل من التراب، والتراب أفضل من التابوت.
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 610)
“وكره” وضع “الآجر” بالمد المحرق من اللبن “والخشب” محمول على وجود اللبن بلا كلفة وإلا فقد يكون الخشب والآجر موجودين ويقدم اللبن لأن الكراهة لكونهما للإحكام والزينة ولذا قال بعض مشايخنا إنما يكره الآجر إذا أريد به الزينة أما إذا أريد به دفع أذى السباع أو شيء آخر لا يكره وما قيل إنه لمس النار فليس بصحيح
“وإلا فقد يكون الخ” أي وإن لم تحمل كراهة الآجر والخشب على حال وجود اللبن بل قلنا بالكراهة مطلقا يكون حرجا لأنه قد يكون اللبن معدوما ويوجدان والتكليف به حينئذ فيه حرج عظيم قوله: “لأن الكراهة الخ” علة لمحذوف أي فلا يكرهان حينئذ لأن الكراهة لكونهما للأحكام والزينة وهذا إنما يكون غالبا عند وجود غيرهما أما عند العدم فاستعمالهما للضرورة
[3] الموسوعة الفقهية الكويتية (21/ 18) ثُمَّ إِنْ شَاءَ سَوَّى بَيْنَ رُءُوسِهِمْ، إِنْ شَاءَ حَفَرَ قَبْرًا طَوِيلاً، وَجَعَل رَأْسَ كُل وَاحِدٍ مِنَ الْمَوْتَى عِنْدَ رِجْل الآْخَرِ، وَبِهَذَا صَرَّحَ أَحْمَدُ.
[4] حلبة المجلي و يكره ان يدفن في القبر الواحد اكثر من واحد الا لضرورة فان وجدت جازت الزيادة عليه … و يجعل بين كل اثنين حاجز من تراب ان امكن
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 612) “ولا بأس بدفن أكثر من واحد” في قبر واحد “للضرورة” قال قاضيخان “ويحجز بين كل اثنين بالتراب” هكذا أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم في بعض الغزوات
“ويحجز بين كل اثنين بالتراب” ندبا إن أمكن كما في ابن أمير حاج ليكون في حكم قبرين كما في العيني على البخاري
قوله: “هكذا أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم في بعض الغزوات” قال بعض الأفاضل لم أجده فيما علمت وإنما هو قول العلماء حتى إن أشهب صاحب مالك أنكره وقال لا معنى له إلا التضييق على ما نقله عنه
4.) Are we allowed to put sand that has not come out of the grave as a soft layer on top of the shroud or separating layer as a buffer before backfilling with heavy clay?
Answer
Based on our understanding, it should not be difficult to acquire sheet wood to be used as mentioned in the previous question. Sand would not fulfil the purpose of the separating layer. Please see question three for details.[1]
[1] البناية شرح الهداية (3/ 254)
ويسوى اللبن على اللحد، أي يسند اللحد من جهة القبر ويقام اللبن فيه.
وفي ” البدائع ” ذكر شريح: وهو الإقامة، وفي ” المفيد ” وينصب سدا حاميا كيلا ينزل التراب على الميت
5.) Should the mass burial be in a single row or can it be multiple rows as below?
Answer
See question three for three methods of mass burial. All three methods will be permissible.
6.) Can we do another row of burials above in each of the options above
Answer
Multiple level burials have not been discussed by the jurists. Based on our understanding there does not seem to be any reason to prohibit such burials for the following reasons:
- Once the lower level graves have been filled, these lower graves are not opened nor disturbed when filling the graves above. Some may argue that when filling the graves above the burial team will be standing on top of the first grave. However, this should not be an issue as one is permitted to stand over a grave for the purpose of burying a body.[1] Jurists have also made a distinction between walking on a grave bare foot as opposed to walking with footwear, with the former being permissible not the latter.[2] From this we understand that being over the grave in itself is not the reason for prohibition, rather, the disrespect caused by wearing footwear is. Similarly, having one grave over another, in a manner where they are separated by enough soil which stops one body from falling on the other, would not be problematic as it is not being done out of disrespect of the lower grave. This would be different to having a weak barrier where one body would end up falling on to the other as this is clearly disrespectful. In addition to this there are also narrations which mention instances where companions would sit or rest on graves. This further supports this argument.[3]
- The jurists have mentioned that when soil is placed between bodies in a horizontal mass grave, it falls in the ruling of two separate graves.[4] Based on this, we can also consider multiple level vertical burials as separate graves as the bodies are separated by soil.
- The jurists have allowed for a grave to be opened and reused once the body has decomposed.[5] The Hanafi jurist Ibn ῾Abidin argues that in major cities there is a great need to re-use graves, and this would be permissible once the first body has decomposed.[6] If burying in the same grave after a body has decomposed is permissible and not considered to violate the sanctity of the first deceased, then burying a person in a separate grave above should also be permissible.
- A final point to take into consideration is that many cities are suffering from extreme shortages of burial space. This has resulted in the price of one grave averaging around £4000 with some cemeteries charging up to £10,000 for bodies which are not from the local area. Utilising the method of multiple level burials provides a solution to this shortage of space.
In the absence of clear juridical text prohibiting multi-level burial, and in light of the above- mentioned arguments, we do not see any reason to prohibit this type of burial method as long as there is no chance of the upper grave crushing the lower one.
[1] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 619)
ندب زيارتها” من غير أن يطأ القبور
“من غير أن يطأ القبور” … وفي شرح المشكاة والوطء لحاجة كدفن الميت لا يكره وفي السراج فإن لم يكن له طريق إلا على القبر جاز له المشي عليه للضرورة ولا يكره المشيء في المقابر بالنعلين عندنا وكرهه أحمد ولنا قوله صلى الله عليه وسلم: “وإنه ليسمع خفق نعالهم إذا انصرفوا ويكره المبيت في المقابر لما فيه من الوحشة والأهوال”
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 245)
يكره المشي في طريق ظن أنه محدث حتى إذا لم يصل إلى قبره إلا بوطء قبر تركه.
(قوله يكره المشي إلخ) قال في الفتح: ويكره الجلوس على القبر، ووطؤه، وحينئذ فما يصنعه من دفنت حول أقاربه خلق من وطء تلك القبور إلى أن يصل إلى قبر قريبه مكروه. ويكره النوم عند القبر، وقضاء الحاجة بل أولى، وكل ما لم يعهد من السنة، والمعهود منها ليس إلا زيارتها والدعاء عندها قائما اهـ.
قلت: وفي الأحكام عن الخلاصة وغيرها: لو وجد طريقا إن وقع في قلبه أنه محدث لا يمشي عليه وإلا فلا بأس به. وفي خزانة الفتاوى وعن أبي حنيفة: لا يوطأ القبر إلا لضرورة، ويزار من بعيد ولا يقعد، وإن فعل يكره. وقال بعضهم: لا بأس بأن يطأ القبور وهو يقرأ أو يسبح أو يدعو لهم. اهـ
[2] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 619)
ندب زيارتها” من غير أن يطأ القبور
“من غير أن يطأ القبور” في شرعة الإسلام ومن السنة أن لا يطأ القبور في نعليه ويستحب أن يمشي على القبور حافيا ويدعو الله تعالى لهم قال شارحها الظاهر من هذا أنه يجوز الوطء على المقابر إذا كان حافيا غير منتعل وهو يدعو لأهلها ويوافقه ما في الخزانة حيث نقل عن بعضهم أنه لا بأس أن يمر على المقبرة أو يطأها وهو قارىء القرآن أو مسبح أو داع لهم اهـ
[3] شرح معاني الآثار (1/ 517) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ قَعَدَ عَلَى قَبْرٍ , فَتَغَوَّطَ عَلَيْهِ أَوْ بَالَ , فَكَأَنَّمَا قَعَدَ عَلَى جَمْرَةٍ» فَثَبَتَ بِذَلِكَ أَنَّ الْجُلُوسَ الْمَنْهِيَّ عَنْهُ فِي الْآثَارِ الْأُوَلِ , هُوَ هَذَا الْجُلُوسُ , فَأَمَّا الْجُلُوسُ لِغَيْرِ ذَلِكَ , فَلَمْ يَدْخُلْ فِي ذَلِكَ النَّهْيِ. وَهَذَا قَوْلُ أَبِي حَنِيفَةَ , وَأَبِي يُوسُفَ , وَمُحَمَّدٍ رَحِمَهُمُ اللهُ تَعَالَى. وَقَدْ رُوِيَ ذَلِكَ عَنْ عَلِيٍّ وَابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ … حَدَّثَهُ أَنَّ مَوْلًى لِآلِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ حَدَّثَهُ: «أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ كَانَ يَجْلِسُ عَلَى الْقُبُورِ» وَقَالَ الْمَوْلَى: كُنْتُ أَبْسُطُ لَهُ فِي الْمَقْبَرَةِ , فَيَتَوَسَّدُ قَبْرًا , ثُمَّ يَضْطَجِع … أَنَّ نَافِعًا، حَدَّثَهُ: «أَنَّ عَبْدَ اللهِ بْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا كَانَ يَجْلِسُ عَلَى الْقُبُورِ»
[4] البناية شرح الهداية (3/ 260) ويكره أن يدفن رجلان في قبر واحد، وقال القدوري في شرحه، والسرخسي في ” المبسوط “، والمرغيناني في ” الذخيرة “: إن وقعت الحاجة إلى الزيادة فلا بأس بأن يدفن الاثنان، والثلاثة في قبر واحد.
وفي ” المرغيناني ” أو خمسة، وهو إجماع. وفي ” البدائع “: ويقدم أفضلهما ويجعل بين كل اثنين حاجر من التراب فيكون في حكم قبرين
الاختيار لتعليل المختار (1/ 96) وَيُكْرَهُ أَنْ يُدْفَنَ اثْنَانِ فِي قَبْرٍ وَاحِدٍ إِلَّا لِضَرُورَةٍ، وَيُجْعَلُ بَيْنَهُمَا
(تُرَابٌ) لِيَصِيرَ كَقَبْرَيْنِ.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 219) (قوله لضرورة) إنما قيد بها لأنه لا يدفن اثنان في قبر ما لم يصر الأول ترابا فيجوز حينئذ البناء عليه والزرع إلا لضرورة فيوضع بينهما تراب أو لبن ليصير كقبرين ويجعل الرجل مما يلي القبلة ثم الغلام ثم الخنثى ثم المرأة شرح الملتقى.
[5] فتح القدير للكمال ابن الهمام (2/ 141) ولا يحفر قبر لدفن آخر إلا إن بلي الأول فلم يبق له إلا عظم إلا أن لا يوجد بد فيضم عظام الأول ويجعل بينهما حاجز من تراب
[6] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 233)
وقال الزيلعي: ولو بلي الميت وصار ترابا جاز دفن غيره في قبره وزرعه والبناء عليه اهـ. قال في الإمداد: ويخالفه ما في التتارخانية إذا صار الميت ترابا في القبر يكره دفن غيره في قبره لأن الحرمة باقية، وإن جمعوا عظامه في ناحية ثم دفن غيره فيه تبركا بالجيران الصالحين، ويوجد موضع فارغ يكره ذلك. اهـ. قلت: لكن في هذا مشقة عظيمة، فالأولى إناطة الجواز بالبلى إذ لا يمكن أن يعد لكل ميت قبر لا يدفن فيه غيره، وإن صار الأول ترابا لا سيما في الأمصار الكبيرة الجامعة، وإلا لزم أن تعم القبور السهل والوعر، على أن المنع من الحفر إلى أن يبقى عظم عسر جدا وإن أمكن ذلك لبعض الناس، لكن الكلام في جعله حكما عاما لكل أحد فتأمل.
7.) Can we bury the deceased if we are inundated with large numbers without doing Ghusl
Answer
The covid-19 situation is constantly changing. For this reason, it is difficult to issue one particular ruling, as the situation could change very quickly. We would advise the following steps to be followed based on the particular scenario:
- If it is practical and safe to do so, ritual bathing of each deceased should be carried out separately. To speed up the process one may choose to just wash the entire body once from top to bottom.
- If there are multiple bodies, they can be placed next to each other in a line. The clothing will be removed from each of the bodies and a cloth should be placed over the private area (῾awrah). The bodies will then either be hosed down or water will just be poured over once.[1] In this manner the ritual bath of multiple bodies can be done in a short amount of time whilst utilising minimum resources.
- Performing tayammum on the bodies. The person carrying out the tayammum will place their hands on the ground and then wipe the face and arms (fingers to elbow) of the deceased.
Based on the current situation, we would advise step two to be followed. Going to each body to perform tayammum requires more contact with the body, hence increasing risk, and may even take longer than hosing. Also, tayammum should be used as a last resort, utilised only where it is not possible to carry out washing with water. We would advise that all bodies be lined up next to each other and then either hosed down or have water poured over them. We would also suggest a special tilting facility be designed to help move the body from side to side. This could make it easier for the water (eg., from a hose) to reach all areas quickly and require minimal direct contact by the person doing the washing.
The current guidance regarding covid-19 patients is that they do not have to be kept in a body bag. If a body does come in a body bag and there is no restriction on opening the bag, and it can be opened safely, then the ritual bath must be carried out. In the event where one is absolutely prohibited from opening the bag, there will not be a ritual purification for the body. Rather, the janazah prayer and burial will take place without ghusl or tayammum. There is no need to pour water or wipe over the bag itself.[2]
One may argue that it is not permissible to perform janazah salat over a body if it has not been washed, since washing is a condition for the salat. However, there are juristic text which indicate that if it is not possible to wash the body, the obligation of washing drops and salat becomes permissible. [3]
With the exception of this last scenario, it would not be permissible to bury the body without having performed either a ritual bath or tayammum. If method number two is adopted and applied in an efficient manner this should be sufficient to cover ritual bath for many bodies at one time.
[1] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 569) والمنتفخ الذي تعذر مسه يصب عليه الماء
[2] تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 45) (وَلَوْ أَكْثَرَهُ مَجْرُوحًا تَيَمَّمَ) أَيْ وَلَوْ كَانَ أَكْثَرُ أَعْضَاءِ الْوُضُوءِ مِنْهُ مَجْرُوحًا فِي الْحَدَثِ الْأَصْغَرِ أَوْ أَكْثَرُ جَمِيعِ بَدَنِهِ مَجْرُوحًا فِي الْحَدَثِ الْأَكْبَرِ تَيَمَّمَ؛ لِأَنَّ لِلْأَكْثَرِ حُكْمَ الْكُلِّ
البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 171)
(قَوْلُهُ: وَلَوْ أَكْثَرُهُ مَجْرُوحًا تَيَمَّمَ وَبِعَكْسِهِ يَغْسِلُ) أَيْ لَوْ كَانَ أَكْثَرُ أَعْضَاءِ الْوُضُوءِ مِنْهُ مَجْرُوحًا فِي الْحَدَثِ الْأَصْغَرِ أَوْ أَكْثَرُ جَمِيعِ بَدَنِهِ فِي الْحَدَثِ الْأَكْبَرِ تَيَمَّمَ، وَإِذَا كَانَ الصَّحِيحُ أَكْثَرَ مِنْ الْمَجْرُوحِ يَغْسِلُ؛ لِأَنَّ لِلْأَكْثَرِ حُكْمَ الْكُلِّ وَيَمْسَحُ عَلَى الْجِرَاحَةِ إنْ لَمْ يَضُرَّهُ، وَإِلَّا فَعَلَى الْخِرْقَةِ،
[3] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 224)
(وإن دفن) وأهيل عليه التراب (بغير صلاة) أو بها بلا غسل أو ممن لا ولاية له (صلي على قبره) استحسانا
(قوله: أو بها بلا غسل) هذا رواية ابن سماعة. والصحيح أنه لا يصلى على قبره في هذه الحالة لأنها بلا غسل غير مشروعة كذا في غاية البيان، لكن في السراج وغيره قيل لا يصلى على قبره. وقال الكرخي: يصلى وهو الاستحسان لأن الأولى لم يعتد بها لترك الشرط مع الإمكان والآن زال الإمكان فسقطت فرضية الغسل، وهذا يقتضي ترجيح الإطلاق، وهو الأولى نهر.
8.) If we cannot bury without giving ghusl then can we use a hose pipe and what are the formalities for performing ghusl in this way?
Answer
This would be permissible. Please see the answer to question seven for detail.
9.) Are such deceased regarded as martyrs and if so, can we do tayyamum?
Answer
There are two types of martyrs in Islam. The first is a martyr of this life and the next life. This is one who dies in a battle. The ruling for them is that they will not be given a ritual bath when they pass away. The second type is a martyr of the next world only, which means they will be rewarded similar to the former. But the difference between the two is that the latter must be given a ritual bath and shrouded when they pass away. If Allah wills, covid-19 patients who die could be classed among the second category of martyrs[1] but not the first. Therefore, they have to be bathed (as detailed above) and shrouded just like any other deceased.
[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 252) (لا) يصير مرتثا بشيء مما ذكر، وكل ذلك في الشهيد الكامل، وإلا فالمرتث شهيد الآخرة وكذا الجنب ونحوه، ومن قصد العدو فأصاب نفسه، والغريق والحريق والغريب والمهدوم عليه والمبطون والمطعون والنفساء والميت ليلة الجمعة وصاحب ذات الجنب ومن مات وهو يطلب العلم، وقد عدهم السيوطي نحو الثلاثين
(قوله: والمطعون) وكذا من مات في زمن الطاعون بغيره إذا أقام في بلده صابرا محتسبا فإن له أجر الشهيد كما في حديث البخاري. وذكر الحافظ ابن حجر أنه لا يسأل في قبره أجهوري … وذكر نحو الثلاثين أيضا لكنه زاد على ما هنا: من مات بالطاعون كما مر أو بالحرق أو مرابطا أو يقرأ كل ليلة سورة يس، ومن صرع عن دابة فمات
صحيح البخاري (7/ 131) عَنْ عَائِشَةَ، زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهَا أَخْبَرَتْنَا: أَنَّهَا سَأَلَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الطَّاعُونِ، فَأَخْبَرَهَا نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنَّهُ كَانَ عَذَابًا يَبْعَثُهُ اللَّهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ، فَجَعَلَهُ اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَقَعُ الطَّاعُونُ، فَيَمْكُثُ فِي بَلَدِهِ صَابِرًا، يَعْلَمُ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَهُ إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ، إِلَّا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ الشَّهِيدِ
شرح النووي على مسلم (14/ 204) وَأَمَّا الطَّاعُونُ فَهُوَ قُرُوحٌ تَخْرُجُ فِي الْجَسَدِ فَتَكُونُ فِي الْمَرَافِقِ أَوِ الْآبَاطِ أَوِ الْأَيْدِي أوالأصابع وَسَائِرِ الْبَدَنِ وَيَكُونُ مَعَهُ وَرَمٌ وَأَلَمٌ شَدِيدٌ وتخرج تلك القروح مع لهيب ويسود ماحواليه أَوْ يَخْضَرُّ أَوْ يَحْمَرُّ حُمْرَةً بَنَفْسَجِيَّةً كَدِرَةً وَيَحْصُلُ مَعَهُ خَفَقَانُ الْقَلْبِ وَالْقَيْءُ
عمدة القاري شرح صحيح البخاري (16/ 58)
(فِي الطَّاعُون) أَي: فِي حَال الطَّاعُون وشأنه وَهُوَ على وزن: فاعول، من الطعْن غير أَنه عدل عَن أَصله وَوضع دَالا على الْمَوْت الْعَام الْمُسَمّى بالوباء وَقَالَ الْخَلِيل: الوباء هُوَ الطَّاعُون، وَقيل: هُوَ كل مرض عَام يَقع بِكَثِير من النَّاس نوعا وَاحِدًا، بِخِلَاف سَائِر الْأَوْقَات، فَإِن أمراضهم فِيهَا مُخْتَلفَة. فَقَالُوا: كل طاعون وباء، وَلَيْسَ كل وباء طاعوناً، وَقيل: الطَّاعُون هُوَ الْمَوْت الْكثير. وَقيل: بثر وورم مؤلم جدا يخرج مَعَ لهيب ويسود مَا حوله أَو يخضر وَيحصل مَعَه خفقان الْقلب والقيء وَيخرج فِي المراق والآباط
10.) Can the Janãzah salah be performed after backfilling the mass burial grave
Answer
The jurists mention that if a body is buried without janazah salat being performed over it, it will be permissible to perform the salat at the grave. However, this should not be done as a first option. Rather, the janazah salat should take place first. To reduce delay in burial, it would be permissible to place all the bodies in a line, one behind another, in front of the Imam and perform one janazah salat over all the bodies. Another method would be to place the bodies as though they are in a row. The imam will stand facing the body in the middle of this row.[1]
Concluding remarks
If the ritual bath, janazah prayer and mass burial are carried out as mentioned in these answers, this should increase the turn-around time for burials, inshā Allah, and allow cemeteries to be able to keep up with the demand. The ritual bath, prayer and burial are important rights of the deceased. One should take as much care as they can to ensure that these rights are fulfilled and that the bodies are treated with respect and dignity.
The conclusions derived in this fatwa have been reached after consulting with relevant health care professionals, funeral directors and other senior scholars. We understand that these are very difficult and challenging circumstances for the entire community, and we have tried to take everyone’s best interest into consideration.
We pray that Allah alleviates these difficult times from us all.
And Allah knows best
Answered by
Mufti Zubair Patel
Mawlana Hilal Patel
Checked, edited and approved by
Mufti Abdur-Rahman Mangera
Whitethread Institute
[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 224) (وإن دفن) وأهيل عليه التراب (بغير صلاة) أو بها بلا غسل أو ممن لا ولاية له (صلي على قبره) استحسانا (ما لم يغلب على الظن تفسخه) من غير تقدير هو الأصح
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 218) (وإذا اجتمعت الجنائز فإفراد الصلاة) على كل واحدة (أولى) من الجمع وتقديم الأفضل أفضل (وإن جمع) جاز، ثم إن شاء جعل الجنائز صفا واحدا وقام عند أفضلهم، وإن شاء (جعلها صفا مما يلي القبلة) واحدا خلف واحد (بحيث يكون صدر كل) جنازة (مما يلي الإمام)